037 Napětí a smrt


aneb Jak vyvolat při hře napětí, aniž by postavy přišly o život

© 2002 Heather Grove a Jeffrey Howard, překlad Asgarden

Někdy chcete vytvořit napínavou a vzrušující hru, ale nechcete přitom riskovat smrt příliš mnoha vlastních postav. Mnoho GM si myslí, že napínavá hra a hra, ve které se hodně umírá, je to samé. V tomto článku se podělíme o několik tipů, jak vytvořit ve hře napětí, aniž by v ní každou chvíli někdo zemřel.

 

Význam zranění

Význam zranění pro postavy často záleží na podmínkách ve vaší hře (stejně jako na způsobu, jakým hrajete). Když je lehce dostupné magické nebo zázračné léčení, tam nezáleží na zraněních ani postavám, natož hráčům.Že postavu někdo střelil nebo pořezal? O nic nejde, jsou to jen životy, které se obnoví, jakmile postava vypije první léčivý lektvar nebo sešle kouzlo.

Tedy řekněme si jedno malé tajemství – léčení je ve hrách na hrdiny obvykle lehce dostupné, protože se v nich počítá s hodně nebezpečnými boji. Čím více bojová hra, tím snadněji se postavy mohou léčit.

Proč byste se o to měli starat? Protože i malé zranění může vést k velkému hernímu napětí ve hře, kde léčení není tak rychlé a/nebo bezbolestné, jak jsou hráči zvyklí. Ať je léčení ve vaší hře vzácnější, obtížnější, méně efektivní nebo dražší. V tu chvíli má najednou zlomená noha postavy vliv na úspěch či selhání celé družinky, a být zraněn je najednou mnohem závažnější!

Nezapomeňte alespoň stručně popsat zranění a jejich vliv na dobrodružství ještě jinak než pomocí čísel. Když má postava zlomenou nohu, musí zpomalit nebo úplně zastavit. Když bude mít zraněnou ruku, nermůže tak účinně používat zbraň. Když už jsou postavy zraněné, asi se budou dalším  střetům spíš vyhýbat a snažit se proplížit tam, kde by jindy bojovaly (což také zvyšuje napětí).

Tam, kde záleží na zraněních, může být boj napínavý a přitom vůbec nemusí být smrtelný.

Malá poznámka – nesnažte se za každou cenu zkomplikovat léčbu zranění. Může to totiž vést k tomu, že se postavy začnou vyhýbat dobrodružstvím jako takovým, protože se budou obávat, že přijdou o život a místo toho stráví spoustu času pomalým léčením svých zranění.!

 

Smrt a zranění ostatních postav

Dalším způsobem, jak zvýšit napětí bez smrti hráčských postav je smrt cizí postavy. Zde musím jako obvykle varovat před příliš častým zabíjením spojenců a kontaktů postav! To obvykle vede k tomu, že hráči přestanou v roli postav navazovat kontakty s okolím a vedení hry je pak těžší!

Když nemůžete nechat umřít přátele a spojence, jak pak využít tento návrh?

1) Zabijte cizí postavu, se kterou skupinka není až tak blízká – ale zato její smrt zdramatizujte, aby byla nezapomenutelná a pokud možno odstrašující. Opět nezapomeňte na detaily. To funguje nejlépe, když jsou ve skupince postavy, kterým není lhostejné setkání se smrtí – a hráči ochotní to zahrát. Znáte svou skupinku nejlépe, takže je na vás, jestli se jí „cizí“ smrt dotkne.

2) Ohrožte postavu, která je skupince blízká – ať už kvůli tomu, že je pro ni cenným zdrojem informací nebo jen kvůli existujícímu vztahu.

3) Pamatujte že můžete cizí postavu ohrozit aniž byste ji přímo zabili! Opět záleží na nátuře vašich hráčů, někteří raději přestanou i kvůli tomuto vytvářet si ve světě kontakty.

 

Strašidelná atmosféra

Udělejte vaši hru napínavější! Existuje spousta hororových filmů, ve kterých můžete napětí přímo nahmatat, aniž by se během děje ukázala jediná příšera nebo zloduch. Podívejte se na pár „psychologických“ hororů a přečtěte nějaké napínavé knížky; udělejte si poznámky o tricích, které vás udržovaly v napětí. Kdykoli ucítíte mrazení v zádech, zeptejte se, proč a poznamenejte si svou odpověď.

Pro vytvoření napětí jsou nejlepší hrůzy, které postavy přímo nevidí a nepřátelé, kteří se nikdy neukáží otevřeně. Totéž svedou nevysvětlitelné vniknutí – postavy se vrátí do svého apartmá a zjistí, že někdo hábal s věcmi a nábytkem. Kdo to byl? Co chtěl? Odnesl si něco?

Hrajte si s příčetností postav – vidí podivné věci? Nezdá se jim to? Nesnaží se nějak „měnit“?

Podivné nadpřirozené jevy mohou napětí ještě zvýšit nebo naopak odrovnat – podle typu vašeho světa. Použijte staré triky – krvavá skvrna na zdi, podivné noční zvuky a věci na obzoru měnící tvar.

 

Pár dobrých zkušeností

1) Nepřehánějte to s napětím, hráči jej při neúnosné míře převedou na smích. Začněte nenápadně a přidávejte po kouscích.

2) Občas sami napětí uvolněte. Umožněte krátké vtipné momenty. Nechte skupinku na chvíli odpočinout. Nikdo totiž nedokáže být pořád napjatý. Buď to začne lidi štvát nebo situaci sami odlehčí. Navíc proti často používanému napětí si hráč může časem vybudovat „imunitu“ – prostě je začne ignorovat.

 

Pár fyzických triků:

1) Zkuste snížit intenzitu osvětlení. Zvažte použití svíček. Nic nedává takový pocit pohodlí a bezpečí jako jasně osvětlená místnost.

2) Nechte hráče sedět těsně u sebe než aby byli rozeseti po místnosti. Člověk s dostatkem prostoru má tendenci relaxovat

3) Používejte pomůcky typu podivných přívěšků, roztrhaných map atd. Podívejte se po podobných věcech v zastavárnách a starožitnictvích.

4) Nechte v pozadí hrát jemnou, plíživou hudbu. Dobře poslouží soundtracky.

5) Ujistěte se, že nic vaše hráče nerozptyluje – jako třeba televize, noviny, rádio nebo upovídaní přátelé.

6) U obzvlášť napínavých momentů se předkloňte a snažte se vložit naléhavost do gest i hlasu, popište podrobnosti.

Leave a comment